“Wie ben ik nou helemaal om…”

Deze uitspraak vat de houding van veel taalprofessionals samen. Ook van taalprofessionals met een andere achtergrond.

Daar sta je dan. Je arbeidscontract liep af. Maar een vervolgbaan in loondienst zie je niet zitten. Wat nu?

Je hebt nagedacht over het ondernemerschap. Natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat je weer exact dezelfde expertise gaat gebruiken als die je inzette toen je nog in loondienst was. Maar je kunt al zo veel. Wat je allemaal kan, weet je op dit moment even niet. Dat zou je willen onderzoeken.

Maar dan moet je weer geld gaan uitgeven. Waarvoor eigenlijk? “Want wie ben jij nou helemaal om…?” En waarom zou je daarin investeren?

Zie je jezelf al voor de spiegel staan, zo klein, minimaal, marginaal, op het punt om echt kleinheidswaanzinnig te worden?

De mensen om je heen hebben het druk.

Druk met hun eigen leven, liefde, zorgen, hun waan van de dag.

En ze vragen zich soms af wat jouw volgende stap is. Het is alsof je van de aardbodem verdwenen bent. Maar je bent er wel degelijk. Je twijfelt er alleen nog aan, waar jij “goed genoeg zou zijn om je te kunnen vertonen”. Tja, misschien heb je jezelf al ingeschreven bij de KvK. Maar dan?

De mensen om je heen komen met allemaal goedbedoelde adviezen over wat je nou eens moest gaan doen, gebaseerd op hun eigen leven.

Je zou het maar doen: aandacht vragen!

Wie ben jij nou helemaal om…

…aandacht te vragen?

…een dienst te ontwikkelen en daar geld voor te vragen?

…iets zonder precies dezelfde eerdere ervaring te gaan doen?

…je te gaan onderscheiden van andere ondernemers die iets vergelijkbaars doen?

“Wie zit er nou in hemelsnaam op míj te wachten? Er zijn al zó veel anderen.”

Misschien was je vroeger op school niet zo populair.

Maar wat heeft dat te maken met wat je nu doet?

Zomaar een mogelijkheid van hoe je eigen belemmerende gedachten met je aan de haal kunnen gaan:

“Ik ben eenzaam.”

Waarom ben je eenzaam?

“Bij weinig mensen vind ik aansluiting.”

Hoezo?

“Ik ben geen populair type.”

Wie zegt dat?

“Mijn leven.”

Wat ga je doen om zichtbaar te worden voor de juiste mensen?

“Weet ik niet.”

Het antwoord: pak je podium.

Dat klinkt misschien als een uitdaging. Zeker als je dat niet gewend bent en altijd in de marge van jouw daadwerkelijke niche hebt geleefd.

Als je bereid bent om deze uitdaging aan te gaan, geloof ik dat je heel wat in je hebt. En dat je dat tot een mooie, creatieve onderneming kunt uitwerken. Of een nóg betere dan je al hebt.

Moet je dan daadwerkelijk op het toneel verschijnen? Het zou zomaar kunnen. Je gaat zelf je podium bouwen. Dat betekent dat dit podium voor jou het meest geschikt is. Het is dus anders dan andere podia, waar je een beetje wankel op zou staan. Alsof je een huis gaat neerzetten op de verkeerde fundering.

Schrijf me in voor inzichten en extra's

Ik wil mijn ondernemerschap verder vormgeven. En ik wil zelf beter gaan schrijven.


Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Green Writing.