“Daar word je hard van.”

Ik hoorde het het vroeger wel eens:

“Ach, het hoort erbij dat je gepest wordt. Daar word je hard van.”

Maar wat is dat nou helemaal, hard worden? Hard worden waarvoor?

Moet ik hard worden om een succesvolle ondernemer te zijn? Of kan dat net zo goed met een beetje meer mildheid en medemenselijkheid?

Kan ik alleen met hardheid mijn eigen grenzen aangeven, of worden ze veel vaker vanzelf gerespecteerd doordat ik met mildheid onderneem?

En is van bodemprijzen vandaan blijven per definitie hard? Betekent mildheid automatisch dat je goedkoper moet zijn voor je klant? Of is het jezelf op waarde schatten juist een mildheid naar jezelf toe, omdat je weet op welke manier je van meerwaarde bent?

Ik begon er bijna in te geloven dat ik harder moest worden om te slagen in het leven, om tot prestaties te komen, om te winnen, om te ondernemen, om gezien te worden, om geld te verdienen.

Toen besefte ik me dat keihard presteren en “winnen” helemaal niet ten koste van anderen hoeft te gaan. Om te winnen hoef ik helemaal niet harder te zijn dan de rest. Winnen kan je samen, elk op een andere manier.

Dit had ik nodig: ergens goed in worden op mijn eigen manier en dat in de vorm van hoogwaardige diensten bij de klant brengen. Me neerleggen bij middelmatigheid is me nooit gelukt. Daarmee doe ik mezelf een extra plezier: ik handel vanuit mijn talenten en vanuit wat mij voldoening brengt. Dat leidt tot nog een plezier: ik trek klanten aan die bij me passen.

Mijn manier van ondernemen is niet keihard zakendoen, waarbij ik bitchy moet zijn om door te dringen tot zekere bolwerken die anders ontoegankelijk blijven.

Diverse businesscoaches die mij maar al te graag als klant zouden willen hebben vliegen me met een agressief salesfunnelisme en een hard-zakelijke houding om de oren. Ik wil absoluut niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar sommige wel.

Ik weet dat ze mij maar al te graag als klant zouden verwelkomen voor hun volledig geautomatiseerde programma’s over hard worden, keiharde acquisitie, gouden bergen beloven en harde zaken bedrijven. Ondertussen bedank ik ze vriendelijk en met een knipoog voor het feit dat ze me zo’n aantrekkelijke klant vinden. Dat doet me deugd.

Een beetje meer humor maakt je toegankelijker en meer benaderbaar. Soms is men dan al verkocht zonder dat je hard en krampachtig in de verkoopmodus hoeft te schieten omdat je vooral zo veel mogelijk klanten wilt, die dan lang niet altijd goed bij je passen, maar wel geld in het laatje brengen.

Ik kan prima zichtbaar zijn voor de juiste mensen zonder bitchy te zijn. Hardheid zou juist de klanten met wie het voor mij prettig samenwerken is afschrikken. Het opvoeren van een poppenkast om maar door de zakelijke hoogvliegers in andere kringen gezien te worden is niet aan mij besteed. Ik bouw mijn eigen klantenkring met mildheid. Op die manier bouw ik het beste de duurzame samenwerkingen op die leiden tot zo goed mogelijke resultaten.

Tijdens mijn trainingen leer je hoe je met goede teksten online zichtbaar wordt op een manier die niet hard hoeft te zijn, maar wel bij jou past. Schrijf je nu in en kom in beeld met waar jij voor staat.

Schrijf me in voor inzichten en extra's

Ik wil mijn ondernemerschap verder vormgeven. En ik wil zelf beter gaan schrijven.


Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Green Writing.