Op mijn 29e verjaardag werd ik ondernemer. Nu mijn onderneming net iets meer dan een jaar bestaat, wil ik graag delen wat ik zoal heb geleerd over verstandig ondernemen.

Dit kan je als zelfstandig ondernemer, pas begonnen ondernemer of wanneer je plannen hebt om te gaan ondernemen veel tijd, geld en energie besparen. Natuurlijk trapte ik niet in al deze valkuilen, maar wel in sommige. Andere praktijken kwamen wel om mij heen voor.

1. Doe niks voor “exposure”, tenzij je het ziet als een niet-geldelijke donatie aan een goed doel.

Doe dat dus sowieso nooit voor commerciële partijen of grote stichtingen met mensen in loondienst, en dus meer dan genoeg budget om je als ondernemer te betalen voor je diensten.

2. Gebruik geen platformwebsites.

Vertalers en copywriters kunnen bijvoorbeeld tegen betaling (!) terecht op offertesites zoals Freelancer, HoofdKraan en ProZ. Overigens zijn zulke websites er ook voor andere soorten opdrachten. Hier geldt het recht van de goedkoopste en dit beschadigt de sector, maar vooral je eigen portemonnee. Voor jou vele anderen die klaarblijkelijk wel met dumpprijzen akkoord gaan. Je bent volledig inwisselbaar. Als je geluk hebt, verdien je je inschrijfgeld nog net aan terug. Dus doe het niet, je verkwist je geld en tijd aan het betalen voor de toegang, waar je verplicht een jaar lang aan vastzit, en het schrijven van loze offertes waar je niks op terughoort of waarop de tegenvraag komt of het goedkoper kan.

3. Duld ook van directe klanten of van bureaus geen bodemprijzen.

Ook niet als weggever voor trouwe, loyale klanten, want die betalen toch wel. In de tijd dat je goedkoop werkt, kan je niet werken aan beter betaalde opdrachten. Bepaal de prijs zelf en ga in eventuele onderhandelingen nooit lager dan een voor jezelf bedachte minimumprijs. Klanten die de waarde van je werk echt inzien zullen gewoon betalen wat je ervoor vraagt.

4. Accepteer geen onrealistische deadlines, waarmee je aan kwaliteit gaat inboeten.

Ga voor de hoogste kwaliteit. Hanteer een spoedtarief als de deadline zeer snel volgt, maar nog wel met de gebruikelijke kwaliteit haalbaar is.

5. Zorg dat nieuwe en bestaande klanten steeds bij je terugkomen.

Je hoeft op die manier niet aan de lopende band aan marketing te doen. In plaats daarvan mag je meer tijd steken in relatiemanagement door af en toe weer contact te zoeken met bestaande klanten. Vaak kloppen ze, als ze zich van jouw kwaliteit bewust zijn, vanzelf weer bij je aan. Behandel ze zoals je zelf behandeld wilt worden.

6. Probeer het deel van jouw diensten dat zich daarvoor leent aan te bieden in de vorm van serviceabonnementen en doorlopende programma’s.

Op die manier begint je onderneming niet elke maand weer bij nul, maar kan je een vast deel van je inkomsten alvast incalculeren. Hierbij kan je op een gegeven moment bepaalde onderdelen gaan doorbesteden aan andere zelfstandigen, terwijl de opdrachten nog steeds via jouw onderneming verlopen.

7. Bouw een netwerk of community om je heen van mensen met aanverwante diensten.

In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld mensen die naar een andere taal vertalen. Je helpt elkaar en je breidt zo je totale servicepakket uit.

8. Besteed sowieso alles waar je niet warm van wordt zo snel mogelijk uit.

Daar ligt weer de passie van anderen en zo help je elkaar. Een goede boekhouder die met je meedenkt is bijvoorbeeld alle investeringen waard. En als je een eenvoudige administratie hebt, hoeft het je ook geen klauwen met geld te kosten.

9. Je hoeft jezelf helemaal niet omni-channel over social media te verspreiden of keiharde salesfunnels in te zetten om bekendheid te genereren.

Als je daar niks mee hebt, zal je ook nog eens niet bij jou passende klanten aantrekken, als dat al lukt. Heb je er bijvoorbeeld een hekel aan om continu video’s op Instagram te posten over wat jij allemaal te bieden hebt? En kijk je die van anderen zelf toch nooit? En wil je als avondmens helemaal niet om 06.30 ontbijten bij BNI (Business Netwerk International) omdat je dan de hele dag wel kunt afschrijven? Dan hoeft dat helemaal niet. Kies wat bij je past. Er zijn meerdere vormen van bekendheid genereren bij nieuwe leads. Dat kan ook door verwijzingen via vaste klanten, die vanuit eigen goede ervaring voor jou kunnen gaan spreken. Of via een enkel social media-kanaal dat het beste bij jouw ondernemingstype past.

10. Zorg voor een goede website.

Dan heb je een mooi visitekaartje om naar te verwijzen of om rechtstreeks op gevonden te worden. Zorg dat bestaande klanten een testimonial schrijven voor op je website. Je hoeft hierbij geen overdreven zwaar geschut in te zetten om in zoekmachines bovenaan te komen, want algoritmes veranderen vaak. Zorg wel dat de juiste zoektermen aanwezig zijn op je website en dat deze er niet amateuristisch uitziet. Je kunt vrij eenvoudig een goede WordPress-website opzetten. Via blogs en andere bijdragen op deze website kan je jouw mailinglijst uitbreiden.

11. Laat je niet klein houden. Denk groot!

Er zullen altijd mensen zijn die voor jou allemaal onmogelijkheden zien. Omdat iets nog niet eerder (op jouw manier) is gedaan, is het zogenaamd onmogelijk volgens deze mensen. Anders was het wel al gedaan. Kom uit deze krabbenmand en blijf er weg. Je kunt juist klanten gaan aantrekken die nu nog helemaal niet door anderen worden aangesproken, maar wel behoefte hebben aan jouw diensten. En omdat deze mensen zich juist tot jouw manier van doen aangetrokken voelen, passen ze zelfs beter bij je en dat communiceert ook nog eens veel makkelijker.

12. Denk natuurlijk ook zelf niet in onmogelijkheden.

Experimenteer met nieuwe concepten en geef niet te snel op als iets niet gelijk lukt. Probeer kansen te blijven zien. Mislukken hoort bij het ondernemen, maar zorg wel dat je dan alweer iets anders hebt klaarstaan.

13. Je hoeft helemaal niet te hyperspecialiseren en te focussen, hoewel dat op veel plekken geroepen en nageroepen wordt.

Ben je nieuwsgierig, breed inzetbaar, heb je vele interesses en kan je snel verbanden zien tussen verschillende vakgebieden? Begin met een enkele service, werk die uit en lanceer die, en verbreed vervolgens op jouw voorwaarden. Passen je diensten niet meer onder een enkele mission statement of is de doelgroep van deze diensten heel anders? Registreer dan nog een extra handelsnaam en website, zodat de verschillende dienstenpakketten elk wel een coherent en helder geheel vormen voor klanten en leads. Je kunt voor je tweede onderneming zo ook mooi weer heel andere klanten gaan aantrekken.

14. Wees geen ander.

Volg de voorbeelden uit kant-en-klaar-pakketten over hoe je moet ondernemen niet letterlijk op, want je zult de maker ervan dan zeker nooit voorbij gaan. Geloof sowieso niet in de belofte van gouden bergen. Kom in plaats daarvan uit de schaduw van anderen. Op die manier heb je helemaal geen concurrentie. Denk sowieso niet in termen van concurrentie, want dat geeft je geen rust. Jij bent de eerste die doet wat jij doet, alleen al omdat jij het bent. Blijf je daarbij continu bewust van je visie en missie: waartoe is jouw onderneming op aarde?

Op zoek naar inzicht en inspiratie? Schrijf je dan in en blijf op de hoogte.

Schrijf me in voor inzichten en extra's

Ik wil mijn ondernemerschap verder vormgeven. En ik wil zelf beter gaan schrijven.


Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Green Writing.