Op Instagram wemelt het van de gelikte foto’s en video’s waarin de een zich nog groter uitmeet dan de ander.

Wees zichtbaar, wees een VIP nog voor je het daadwerkelijk bent, als die dag ooit mag komen. Kleider machen Leute. En good looks, natuurlijk. Wees daarbij extreem authentiek, net als al die andere VIP’s. Wees echt vooral zo lekker jezelf.

Maar geven die VIP’s daar zelf wel gehoor aan? Het is toch een stuk veiliger op de korte termijn om achter elkaar aan te kijken voor de nieuwste marketing- en brandingtrends? (De lange termijn is een verhaal voor op de langere termijn. Een trend is een ander woord voor nieuwe soorten grootschalige hetzelfdedoenerij.)

Deze VIP’s hebben voor jou 100% gegarandeerd het ultieme goud in handen en daarmee koop je jezelf vrij uit al je problemen.

Stress? Burnout? Depressie? Te weinig klanten? Geen zelfvertrouwen? Lastige familie? Verkeerde slaaphouding? Gebrek aan fotogenialiteit? Afwezigheid van schrijftalent? Kwiebels? Jij zit nou eenmaal door je Instagramfeed te scrollen, dus dan moet je wel een probleem hebben, toch? Er zijn allerlei mensen die jou met intenties zo zuiver als bergwater dat zojuist langs een Chinese textielfabriek stroomde willen helpen.

Ze verklappen niet wat voor goud dat dan is, want daarvoor moet je eerst een salesfunnel in en die moet leiden tot de aankoop van een online programma, waarin je stap voor stap voorgekauwd mag leren over het goud.

En het is zo’n plezier als je samen met de andere deelnemers naar de top van hun gouden berg mag fietsen in plaats van alleen.

Als je vervolgens het echte goud in handen wilt hebben, moet je in het supersonische, superdeluxe en one-of-a-kind high-end ultraplus verdien-een-miljoen-in-tien-dagen programma stappen.

Maar eigenlijk heb je dan nog steeds niet het goud in handen, want je leert dan slechts over het ontginningsproces. Of je leert over hoe je nog wat efficiënter de gouden berg op fietst of hoe je een erehaag bij elkaar krijgt die je al doende toejuicht.

Als je niet toevallig al geprivilegieerd bent en toch al een boel goudstaven bij de bank hebt, kun je het zogenaamd op je buik schrijven dat je ooit een succesvolle ondernemer of kunstenaar zult worden.

Je zult horen dat je voor altijd gedoemd bent om op je laatste centen te zitten als je weigert te investeren in deze programma’s, want iedereen heeft ze nodig en jij kunt deze wijsheid die al jouw problemen oplost onmogelijk op een andere manier vergaren. En je loopt ook nog eens een ge-wel-dig netwerk mis.

Ik zie je al ineenkrimpen bij de gedachte aan eindeloze videomarketing, voor te bereiden webinars, netwerkborrels om te bezoeken en vooral het moeten beloven van de ultieme gouden berg.

Is er ook een andere manier om succesvol te zijn als ondernemer, schrijver of kunstenaar? Ja, en wel door eerlijke personal branding.

Mijn tip is eenvoudig: beloof geen gouden bergen om jezelf te verkopen. Denk in plaats daarvan met je klant mee.

Je zult anders door de mand vallen. En daar zit niemand echt op te wachten. Ook al kan je er nog behoorlijk rijk mee worden.

O ja, als je last hebt van kwiebels, stuur me dan gerust een bericht. Wel doen hé, want als dat je probleem is, is mijn hulp echt goud waard. Schrijven kan soms behoorlijk jeuken als je er niet zo bedreven in bent. Ik schrijf niet met een gouden pen, maar denk wel graag met je mee over wat voor boodschap je wilt overbrengen in geschreven vorm. Geen zin om die boodschap vervolgens te gaan uitwerken? Geen probleem, ik doe het graag voor je.

Schrijf me in voor inzichten en extra's

Ik wil mijn ondernemerschap verder vormgeven. En ik wil zelf beter gaan schrijven.


Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Green Writing.