Ondernemersles 1: niet doorduwen wat niet werkt. Neem soms je verlies.

Ondernemersles 2: denk bij je ondernemersactiviteiten aan duurzaam bijdragen aan natuurbehoud, biodiversiteit en een gezond milieu.

De plasticvanger van The Ocean Cleanup blijkt ineffectief, peperduur en is mogelijk een ramp voor het zeeleven. Enkele jaren geleden kwam ik tot dezelfde conclusie als het onlangs gepubliceerde Correspondent-artikel na het grondig doornemen van de inventariserende studie omtrent het apparaat waarmee The Ocean Cleanup in de Stille Oceaan plastic wil opruimen. In 2018 nogmaals, toen zij nog een rapport publiceerden.

Op vele fronten was hun studie onvolledig in het inventariseren van de impact van hun plasticslurper op het zeeleven. Bovendien hielden ze geen rekening met extreme omstandigheden op zee, alleen met gemiddelden.

Het was vooral een mooi verhaal waar men massaal voor viel.

Desondanks werd ik overvallen met oohs en aahs over dit zogenaamde wonder. En ik zag vele doneeracties voorbijkomen. Er werden me soms zelfs vacatures gestuurd.

Ik had op dat moment geen energie om te protesteren. Mensen dachten hiermee echt iets goeds te doen voor het milieu en ik wist dat hun intenties goed waren.

Mijn mond opendoen zou me een imago geven van iemand met een lage gunfactor, een heuse partycrasher, zo dacht ik.

In 2017 promoveerde ik als marien bioloog (PhD) en deed ik een postacademische opleiding in de wetenschapsjournalistiek. Ik had destijds als onderdeel van mijn opleiding bijna zelf een artikel over The Ocean Cleanup geschreven, maar het ontbrak me op dat moment aan energie.

Nu is er dus een eerlijk verhaal verschenen bij De Correspondent. Ik heb er lang op gewacht. Het laat zien dat imago niet alles zegt over een organisatie. De daadwerkelijke balans tussen verschillende drijfveren zegt veel meer, omdat deze doorwerkt op keuzes en acties. Dat is voor duurzame ondernemingen niet anders. Ga je honderd procent voor verduurzaming? Of speelt zo snel mogelijk opschalen een grotere rol?

Het is nog geen wishful thinking van de miljardenmagnitude van het inmiddels gevallen Theranos, maar soms moet je als ondernemer of start-up toegeven dat iets niet gaat werken zoals gehoopt. Ondanks vele investeringen en torenhoge ambities. Beter vroeg dan veel te laat.

In plaats daarvan drijft The Ocean Cleanup zijn zin door als het aankomt op kritische vragen van journalisten en wetenschappers. Probleem? Nee, koste wat kost opschalen!

Eerlijkheid duurt het langst. Ook als het gaat om het schoonmaken van de prachtige oceaan.

Natuurlijk kun je zelf zo min mogelijk plastic gebruiken. En als je wilt doneren, kun je investeren in duurzame en sociale ondernemingen. Er zijn bijvoorbeeld partijen die plastic al in riviermondingen afvangen zonder het rivierleven te verstoren, zoals The Bubble Barrier.

Op zoek naar inzicht en inspiratie? Schrijf je dan in en blijf op de hoogte.

Schrijf me in voor inzichten en extra's

Ik wil mijn ondernemerschap verder vormgeven. En ik wil zelf beter gaan schrijven.


Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Green Writing.