“Wij staan 24/7 voor je klaar!”

“Onze hotline is ook via WhatsApp bereikbaar!”

“Gegarandeerde offerte binnen 24 uur op basis van ons telefoongesprek!”

Heel leuk allemaal. Erg klantvriendelijk ook. Maar…

Ik maak me dan zorgen om eigen agenda’s. Mensen kunnen je bellen op het moment dat het henzelf uitkomt, met al hun eigen wensen (eisen).

Het is alsof je dan maar alle klanten die een aanvraag doen, ook echt kunt gaan bedienen. Gewoon omdat ze allemaal geld opleveren. Het is alsof er dan geen ruimte bestaat voor eigen voorkeuren, om echt ideale klanten te kunnen helpen in plaats van klanten die minder goed passen.

Dit klinkt voor mij als eenrichtingsverkeer. Het telefoonnummer van Green Writing staat dan ook niet online. Dit is waarom:

1. Mensen die echt graag met mij willen werken, willen dat toch wel.

Ook als het niet vandaag of morgen is. Snel-sneller-snelst-, goedkoop-goedkoper-goedkoopst-klanten filter ik weg. Mijn klanten staan niet op die manier in het ondernemerschap. Mijn agenda is mijn agenda. Ik heb dagen waarop ik me graag volledig op inhoudelijk werk richt en dagen waarop ik gebeld mag worden. Dat is te zien aan mijn kalender voor kennismakingsafspraken.

2. Ik ontvang ter voorbereiding op het kennismakingsgesprek graag al wat meer informatie.

Op die manier verzand ik niet in 1001 (virtuele) koffiedates zonder dat dit mij op enige manier helpt. Deze tijd bestaat niet, want ik kan mezelf niet klonen en wil ook niemand anders hiervoor inschakelen. De gegeven informatie is schriftelijk vastgelegd. Met enkel een telefoontje is dit niet het geval. Ik krijg van tevoren inzicht in de klantvraag door te werken met een vragenlijst. En als ik niet de persoon ben om de klant te helpen, ben ik daar meteen eerlijk over.

3. Mensen die op andere wijze contact hebben gezocht, krijgen mijn nummer heus wel.

Dan weet ik alvast dat het meestal heel doelgericht contact is, waar voor ons allebei iets moois uit kan komen. We hoeven echt niet over van alles te bellen, maar voelen elkaar aan en veel kan gaandeweg met een snel appje of mailtje worden afgestemd.

4. Ik kies ervoor om in deze tijd van Online niet altijd maar bereikbaar te zijn.

Dit is goed voor mijn mentale welzijn, geeft ruimte voor het beoefenen van sport en biedt me ruimte voor andere ontspanning. Dat werkt weer door op hoe goed en gefocust ik in en aan mijn bedrijf kan werken. Extra resultaat voor mijn klanten dus.

5. Sommige klanten houden helemaal niet van bellen, maar weten wel goed wat ze van me willen.

Deze mensen kunnen een snelle aanvraag doen via mijn contactformulier of via de formulieren op de informatiepagina’s over vertaling & transcreatie, tekstschrijven & copywriting, correctie & redactie, social media en academic editing & translation.

6. Ik heb helemaal geen zin in keiharde telefonische acquisitie met diensten waar ik niet zelf om vraag.

Agressieve telemarketing is een weinig effectieve verkoopstrategie. Gebruik je het toch, dan kun je mijn nummer mooi niet vinden. Helemaal sinds ook de KvK de daar vanuit je ondernemersplicht gedeponeerde gegevens niet meer mag doorverkopen. De reden dat ik nu nog af en toe spamtelefoontjes ontvang is omdat dit ooit wel mocht en ik toen al ondernemer was, maar niet omdat ik mijn nummer online heb staan.

Wat zijn jouw afwegingen om je nummer wel of niet online te zetten?

Wat je doet met je telefoonnummer en waarvoor mensen jou wel of niet mogen bellen is onderdeel van je communicatiestrategie. Weet mij te vinden op het gebied van tekst, taal en communicatie en plan je afspraak.

Maak een afspraak

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.