Laatst raakte ik overvallen door heel veel jeuk. Ik kon nog wel op mijn benen staan om een verse pot thee voor mezelf te zetten, maar daar was alles mee gezegd. Bijna was ik van mijn stoel gevallen van verbazing. En toch… was ik uiteindelijk niet erg verbaasd.

Ik kijk naar de marketingcommunicatie van andere ondernemers. Ter inspiratie en aanmoediging, maar ook om duidelijk te hebben wat juist niet bij me past.

Wat me opvalt is de vaak genderbinaire aard van marketing. Helemaal gericht op vrouwen, helemaal gericht op mannen. En dat al van jongs af aan, al volg ik niks dat zich op kinderen richt.

De marketingmail die ik laatst kreeg bracht dit binaire, al dan niet zo bedoeld, naar een nieuw hoogtepunt. En natuurlijk zou het prima zijn als je je daarmee helemaal in je element voelt.

Maar. Jeukmoment. Auw. Een passage benoemde dat het typisch mannelijk is om iets te maken, met je handen, als een ambacht. Als een onderdeel van succes, deze mannelijke vorm van creatie.

En vervolgens zou dit moeten gebeuren in een bedding van ontspanning en moeiteloosheid. Oftewel, de vrouwelijke kant van creatie.

Ouch. Dus… ben ik er als vrouw slechts om bedding te bieden aan de werkelijk ambachtelijke man?

Help. Nee. Ik ben best wel aardig hoor, maar op welke manier ik aardig ben… dat wil ik graag niet van jouw gender laten afhangen. Of geaardheid. Ik kijk liever naar of jij gewoon een leuk persoon bent om mee samen te werken.

En dat was nog niet alles. Want we moesten het vergelijken met de voortplanting, waarbij de man in actie komt en de vrouw ontvangt. De vrouw zou moeten toelaten dat zich in haar buik een natuurlijk proces ontvouwt. Het summum van synergie tussen mannelijke en vrouwelijke energie.

Ah ja. Dat is natuurlijk het summum der mensheid. Ik denk liever in gelijkwaardigheid. Met kinderen, zonder kinderen, man, vrouw, alles daartussenin, alle genders en geaardheden.

Nu wil ik je niet in mijn slaapkamer verwelkomen (er zijn grenzen), maar mijn childcount staat op nul (naar het schijnt ben ik nu geen volwaardige dertigervrouw). Mij deed deze mail me regelrecht aan de door mij nooit meegemaakte jaren vijftig denken.

Ik ben graag duidelijk (schijnt erg stereotype mannelijk te zijn). Een vrouwelijke ondernemer is geen ‘omhooggevallen huisvrouw’ met een hobbybedrijfje erbij. Of puur een warm bad voor de man des huizes. (Goed, misschien bedoelde de specifieke ondernemer het ook weer niet helemaal zo.)

We hebben het zelden over het vaderschap van mannelijke ondernemers en hoe dat deel is van de identiteit van de vaders onder ons. We hebben het continu over het moederschap en hoe je dat allemaal moet combineren met het ondernemerschap.

Wat als we gaan kijken naar jouw kwaliteit als ondernemer? Gewoon even die vrouwelijke energie vergeten, en alle stereotype gedragingen en verwachtingen die daarbij horen. En gewoon even die mannelijke energie vergeten, en alle stereotype gedragingen en verwachtingen die daar weer bij horen.

Wat als je niet het een of het ander hoeft te zijn? Als je het allebei mag zijn? En van alles daartussenin?

Je mag van alles zijn. Het voordeel is dat je jezelf niet klein houdt met verwachtingen, (rol)patronen en invullingen. En dat gaat doorwerken op de inclusiviteit van jouw marketingcommunicatie.

Bedenk eens hoe inclusief jouw marketingcommunicatie op dit moment is. Zijn er nog doelgroepen waaraan je zo gauw niet had gedacht?

Ik noem het de ‘hidden gems’ van je doelgroep. Er zijn vaak veel meer mensen die jij, juist jij, goed kunt aanspreken met je marketingcommunicatie. En dat doe je des te beter als je niet in een voorgekauwd rolpatroon kruipt. Misschien confronterend, maar ga dit aftasten.

Mijn ‘hidden gems’:

  1. Carrièreswitchers
  2. LGBT+
  3. Hoogbegaafden
  4. Hoogsensitieve mannen (niet ‘spiriwiri’)
  5. Introverte ondernemers
  6. Wetenschappers
  7. Ondernemende metalheads
  8. Elke mogelijke overlap is mogelijk!

Wat zijn jouw ‘hidden gems’? Juist in deze niche liggen jouw kansen voor fantastische samenwerkingen.

Nog op zoek naar de ‘hidden gems’ in jouw marketingcommunicatie? Wacht niet en begin nu. Laat van je horen. Binnenkort begint bovendien de volgende korte vertaalopleiding Engels-Nederlands. Het vertaalambacht is voor mannen, vrouwen en iedereen daartussenin. De opleiding is uitermate geschikt voor al mijn ‘hidden gems’.

Maak een afspraak

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.