“Heb je ook vaak last van je maag? Misschien ben je wel hoogbegaafd. Ik heb een eetplan ontwikkeld voor hoogbegaafden.” Zijn eigenschap X, Y of Z herkenbaar? Dan ben je nog veel hoogbegaafder. En kun je ze allemaal afvinken, win je de jackpot en ben je de opperbegaafde.
Makkelijke content, grote gevolgen. Stel je voor dat jij je afvraagt of je hoogbegaafd bent, omdat dit veel kan verklaren in je leven tot dusver. Dan ga je op zoek naar kennis, ontwikkelingsgelijken* of, indien nodig, begeleiding. Je kijkt op het internet en ziet allerlei mensen er heel veel over posten.
Contentcreatie: fluffy vulsel?
Als je denkt de oplossing te vinden of bieden op basis van snelle, maar onzorgvuldige content, brengt de daardoor aanbevolen ‘oplossing’ je mogelijk verder van je pad in wat je hier te doen hebt, in de volgende stap van het vervullen van je ambities. Een grote verantwoordelijkheid van ondernemers ligt dus al in de contentmarketing.
Sommige mensen zijn gek op ‘contentcreatie’ en zitten heerlijk in hun flow wat dat betreft. Anderen werken zich buiten adem om iets te schrijven en weer een ander gaat lekker op het maken van haastige AI-teksten. Dan zijn er mensen die hun expertise goed onderbouwen, maar zie jij het verschil?
Contentcreatie is sowieso een gek woord. ‘Content’ klinkt als een soort vulsel. Om iets te vertellen heb je vulsel nodig. Dan maak je sprongen richting waar het om gaat. Maar er is ook een publiek dat hier niet warm voor loopt, een publiek dat kritisch kijkt of op zoek is naar meer diepgang. Ja, maar diepgang knalt niet zo lekker van het digitale papier af. O nee?
Wat is waar en wat niet?
Ik snap wel dat je graag online zichtbaar bent zonder al te veel moeite. Maar denk wel aan de wijze waarop. Vulsel is niet de manier, dan komt er veel online over een bepaald onderwerp, maar is het vooral veel ‘fluff’. Bied je diepgang in je diensten? Dan werkt goedkoop online scoren averechts.
Ondernemen is niets anders dan je klant zo goed mogelijk helpen zonder wolligheid, grootspraak of puur en alleen aan de klant verdienen zonder wezenlijke oplossing. Maar met diepgang, zorgvuldigheid en aandacht mag het beste dat je te bieden hebt zeker wat kosten.
Als je een dienst, programma of product wil aanbieden of afnemen, vraagt het om kritisch te blijven kijken en in gesprek te gaan. Klinkt het te goed om waar te zijn, is het dat vaak ook. En is er juist veel wolligheid, duurt de oplossing misschien wel te lang of is deze onnodig gecompliceerd.
Je teksten laten herzien zonder fluff? Je teksten passend laten vertalen zonder AI? Neem contact op.
* Toch op zoek naar ontwikkelingsgelijken? Kijk eens naar Stichting Hoogbegaafd! en de International High IQ Society.
Geef een reactie