Ondernemen kan al snel een sleur worden. We vergeten dan wat we het allerleukst vinden in onze onderneming. Wat mij afleidt: snippers en slurpers. Die leiden af van wat ik het liefst doe: het creëren van cursussen, teksten en podcasts en het diep in de taal duiken. Wat leidt jou af? Wat houdt je tegen om zoveel mogelijk te doen wat je het liefst doet?

Beluister deze aflevering hier op Spotify. Abonneer je daar op de podcast, rate hem met 5★ en deel hem in je netwerk.

Hoe sta je er nu voor?

Ik was laatst bij een livedag van een businessprogramma dat ik volg, en daar kreeg ik terug:

Jij zit er nu wel heel anders bij hè?

Ik ben veel meer dingen vanuit rust gaan doen. Straal ik dat dan ook uit? Dat moet je soms van anderen terughoren. Ik ben het een en ander aan het veranderen in Green Writing. Het is een transitie.

Ook als mens ben ik nooit af. Als ondernemer ben ik altijd in ontwikkeling en dat wil ik ook blijven. Een heel deel van die ontwikkeling komt vanuit mijzelf en voor een ander deel heb ik sinds 2023 anderen opgezocht.

Samen zie je soms meer en alleen is ook maar alleen. Af en toe heb je even dat zetje in de goede richting nodig. Op de nieuwe inzichten kan je jouw perspectief loslaten om vol energie verder te kunnen. Niet alleen in het plannen, maar ook in het doen.

Snippers leiden af

Wat ook ter sprake kwam tijdens de livedag, is dat wat je het liefst doet op de plank blijft liggen als je niet oplet. Dat je in de sleur zit en veel te veel uren maakt per week. Dat je verzandt in allerlei dingetjes die nog moeten, waarbij je heel gefragmenteerd raakt. Ik noem dit ‘snippers’. Snippers leiden af van wat je hier uiteindelijk te doen hebt.

Het is goed om eens stil te staan bij waarmee je gaat stoppen. Ik wil graag stoppen met snippers. Ik batch veel meer. Ik neem doorgaans meerdere podcastafleveringen achter elkaar op, waardoor ik niet de hele tijd aan het opstarten ben, maar gewoon flink op de praatstoel ga zitten. Als ik een onderwerp in mijn hoofd heb, neem ik er graag een podcast over op. Dat vind ik een van de leuke dingen om te doen, net als het verspreiden ervan via sociale media en de mail.

Ook heb ik de woensdagen ingedeeld om me veel meer te richten op wat ik echt graag doe. Woensdag valt in een ritme voor mij. Om de dinsdag heb ik dit voorjaar in de avond een cursus vertalen gegeven en op donderdagavond heb ik een virtuele ontmoeting met de cursisten van mijn eigen vertaalopleiding via Green Writing. Dit vind ik heel leuk om te doen, maar voor het aan mijn bedrijf werken valt de woensdag er mooi tussenin.

Kennismakingsafspraken en verkoopgesprekken heb ik ook zelden op woensdagen. Mijn vaste beldagen zijn maandag en dinsdag en soms vrijdag. Misschien gaat daar nog wel een dag vanaf. Op die manier ben ik op mijn scherpst en lever ik de meeste waarde.

Als ik terugkijk naar toen ik jonger was, kon ik uren bezig zijn met lego, waarmee ik huizen bouwden waarvan de inrichting met kamers, verdiepingen, trapgaten en dakkapellen volledig klopte. Dit laat al zien dat ik niet zo van de snippers ben. Dit deed wel een beroep op mijn oog voor detail, een eigenschap die me door de snippers heen helpt die ik toch nog tegenkom.

Slurpers nemen energie weg

Verder wil ik stoppen met ‘slurpers’, want ze nemen mijn energie weg. Snippers zijn er voor mij deel van. En als ze toch nodig zijn, maak ik het zo leuk mogelijk voor mezelf door bijvoorbeeld tegelijk een documentaire of podcast te luisteren en een to-do-lijstje te maken, zodat niets aan mijn aandacht ontsnapt en in mijn hoofd gaat ronddolen. Maar ik wil dit niet te veel tussendoor doen, want dan loop ik leeg.

Slurpers zijn in mijn geval bijvoorbeeld klanten die te veel op de klant-is-koning-stoel gaan zitten. Ik bied veel waarde, maar daar zijn toch waarden en werkwijzen aan verbonden waarin ik een match zoek.

Een klantenbestand verloopt op natuurlijke wijze, waarbij samenwerkingen eindig zijn. Maar die kan je weer aanhalen zodat ze mogelijk later terugkeren. Bij andere samenwerkingen kies je daar bewust niet voor; die haal je in een vervolg niet meer aan. In wat je uitdraagt, baken je dit aan de voorkant al af. Dit kan je steeds opnieuw afbakenen en filteren naarmate jij een nieuwe richting inslaat en je blijft ontwikkelen. Op die manier heb je ook minder werk achteraf aan het afbouwen, grenzen stellen en stoppen.

Door al die snippers en slurpers heb je te weinig aandacht voor waar je energie van krijgt en wat maakt dat jij bent gaan ondernemen. Ben je graag veel met een bepaalde inhoud bezig? Ben je erg gericht op samenwerkingen? Staat je creatiekracht centraal? Heb je daarnaast veel oog voor schoonheid en esthetiek (niet puur utilitair zijn)?

Mijn huidige bronnen van ondernemersplezier

Ik schepte veel plezier uit het maken en daarna het finetunen van mijn korte vertaalopleiding. Nu ben ik meer bezig op het gebied van zakelijk creatief schrijven. Inmiddels ontwikkelde ik al de Adventskalender en de Voorjaarsschrijfmaand en je kunt je nu inschrijven voor de Zomerschrijfmaand om aan de slag te gaan met jouw karakteristieke schrijfstijl. Ik wil hierin origineel zijn een veel nieuwe invalshoeken bieden, waarbij je ook een inkijk krijgt in mijn eigen keuken. Zie wat er mogelijk is en ontwikkel dan je eigen stijl.

Daarnaast kan jij je inschrijven voor de cursus Creatief zakelijk schrijven vanuit je kern. Jouw kern, jouw zijn, jouw aanwezigheid mogen zich immers reflecteren in jouw taal. Taal is leuk en hoeft geen hindernis te vormen.

Ook heb ik recent mijn Book-to-Business-traject gelanceerd, een uitgebreid begeleidingstraject voor het schrijven van je zakelijke boek. En dat gaat veel verder dan alleen de taal. In de verfijning, vormgeving en internationalisering van je boek word je ontzorgd, passend bij wat je behoeften hierin zijn. We kunnen verder kijken naar je website, verkooppagina’s, e-books, trainingsmaterialen en andere uitingen om deze te verfijnen en/of internationaliseren.

Ondernemen vanuit je kern is je grootste kracht

Ik verbind in het bijzonder graag en goed met diepgaande, vaak sensitieve mensen, want dat is makkelijker schakelen. Is dit herkenbaar voor je en zoek je versterking op het gebied van jouw taal, laten we dan kennismaken. We kunnen dan bijvoorbeeld verder praten over je ambities, welke rol je boek speelt in je onderneming en welke kansen ik voor je zie.

Wat zijn jouw grootste kwaliteiten? Waar ben je het liefst mee bezig? Dat groter maken is een kunst. Hier zit een vermeende kwetsbaarheid in omdat dit dichter bij je kern ligt. Ervaar je terughoudendheid om die kwetsbaarheid van het dicht bij je kern komen te laten zien? Uiteindelijk is het ondernemen vanuit je kern je grootste kracht. Dat tegenhouden of eromheen draaien brengt je in een andere richting. Waar zitten je grootste krachten en hoe geef je die het beste vorm? Ga ervoor.

Cursus Creatief zakelijk schrijven

Leg in 3 maanden de basis van het creatief zakelijk schrijven vanuit je kern. Gebruik de kracht van creatieve storytelling voor al jouw marketingteksten.

20 Creatieve schrijfinzichten voor zakelijke teksten

Wil je de juiste mensen aantrekken dankzij jouw teksten? Weet je soms niet waar te beginnen, omdat er zoveel onderwerpen zijn? Heb je het idee dat iedereen op sociale media hetzelfde schrijft? Of wil je jouw boekproject met een frisse blik hervatten? Deze 20 creatieve schrijfinzichten voor zakelijke teksten kan je meteen implementeren in je blogs, op LinkedIn of in je boek. Wil je meer uit je zakelijke teksten halen?

E-book creatief zakelijk schrijven
Naam
Naam
Voornaam/initialen
Achternaam
Ik ga zorgvuldig met je gegevens om.