Heb je er als zelfstandige of opdrachtgever wel eens aan gedacht om een platformsite te gebruiken? Doe het niet! Ik leg je uit waarom je beter geen gebruik maakt van deze service-arme, salesgedreven verdienmodellen. Ze voegen niets toe ten opzichte van bijvoorbeeld LinkedIn.

Beluister deze aflevering hier op Spotify. Abonneer je daar op de podcast, rate hem met 5★ en deel hem in je netwerk.

Wat zijn platformsites?

Je hebt ze vast wel eens gezien: platformsites. Dat zijn van die sites waar je een account aanmaakt, waarna je allerlei opdrachten kunt zien. Daar kan je dan op reageren. Enerzijds heb je de zelfstandig aanbieders of freelancers, bijvoorbeeld tekstschrijvers, webdesigners en vertalers, en anderzijds ondernemers of opdrachtgevers die opdrachten en oproepjes kunnen plaatsen. Je ziet op platformsites van alles door elkaar. Je kunt afvinken en aangeven in welk soort opdrachten je interesse hebt en dan zie je die allemaal bij elkaar staan.

Je ziet vaak weinig specialisatie en je ziet onrealistische eisen. Of je ziet heel rare verhoudingen tussen de gevraagde prijs en de gevraagde kwaliteit, alsof de opdrachtgever zich helemaal niet bewust is van wat hij nou wil en wat het nou behelst.

Betalen om mee te dingen naar goedkope klanten

Het erge voor de dienstverleners is dat zij moeten betalen om mee te dingen naar klanten. Je betaalt makkelijk meer dan 100 euro per kwartaal en dan mag je dus reageren. Dat betekent allerminst dat je dan de opdracht krijgt. Soms zit je vast aan een maximaal aantal reacties. En tot die tijd is de opdrachtgever niet direct te benaderen. In sommige gevallen is de opdracht zelfs al vergeven en reageer je voor niets – tegen betaling!

Contactgegevens worden pas prijsgegeven als de opdrachtgever jou kiest en er een overeenstemming komt. Dan ben je al op de bodem gaan gaan liggen qua prijzen. Op platformsites is dat normaal. Daar heerst de mentaliteit van bodemprijzen. Dus je komt er vaak bekaaid vanaf.

Zoek op LinkedIn als je even niemand weet

Waarom dan niet gewoon op LinkedIn zoeken? Daar kijken al jouw contacten mee in hun netwerk. Zij taggen dan mensen die misschien wel interessant zijn onder je oproep. Vervolgens kan je hun profielen bekijken en ze toevoegen.

LinkedIn is veel transparanter dan platformsites, want op platformsites zit je alleen maar met wildvreemden die verder niet in elkaars netwerk zitten. Er is dan niemand die al een aanbeveling kan doen, bijvoorbeeld door je te taggen op LinkedIn of die voordat je überhaupt iets hoeft te plaatsen, al wat namen naar jou doorschuift. Dat is vaak veel betrouwbaarder.

Iedereen wordt tekortgedaan, behalve het platform

Niet alleen de zelfstandigen worden tekortgedaan omdat ze de bodemprijs moeten incasseren, waardoor ze niet aan beter betaalde opdrachten kunnen werken, maar ook de opdrachtgevers.

Platformsites willen vaak ook nog dat de betaling via dat platform verloopt, waar het platform ook weer een marge op pakt. Dan heb je dus die toegangsgelden en omdat het werk zo goedkoop is, is er ook nauwelijks iets om je inschrijfgeld mee terug te verdienen. Voor jou tien anderen die goedkoper zijn.

Onbewust van iemands kwaliteiten zit je nog niet in elkaars netwerk. Dan kan je geen duurzame relatie opbouwen, omdat dat platform ertussenin wil zitten. Ze moeten er wel aan blijven verdienen. Het is een verdienmodel zonder service.

Er is een founder of eigenaar met een marketingapparaat en een platformsite. Dat moet heel interessant zijn voor zelfstandigen om zich daar aan te melden, want zij zijn vooral de cashcow. Welkom op de marktplaats!

Ik wilde na een maand alweer weg bij de platformsites

Ik wist na een maand dat dit niet werkte. Ik zat er mijn tijd te verdoen. Kantjeboord heb ik mijn inschrijfgeld terugverdiend na een jaar aan twee platformsites vast te hebben gezeten. Dat vastzitten was hardnekkig. Dan zie je nog een jaar lang je inschrijfgelden verdampen. Heel zonde.

Ook als je het echt niet weet, trap er dan niet in. Ik had nog niet echt een eigen netwerk opgebouwd dat relevant zou zijn voor tekst- en vertaalopdrachten. Ik kwam uit de academische wereld, dus ik had een heel andere achtergrond. Ik onderging een carrièreswitch. Ik moest ook opdrachten binnen gaan halen. Ik had niet de luxe om meteen te doen wat ik wilde doen, dus heb ik me moeten beroepen op dingen die toch geld binnenbrachten om de start te kunnen maken. Zodoende ben ik lid geworden van die twee platformsites.

Zelfs als je je netwerk nog helemaal moet opbouwen als aanbieder, beveel ik het niet aan. Verreweg de meeste platformsites zijn alleen geïnteresseerd in sales. Het is logisch dat ze veel slechte reviews hebben ontvangen. De slechtste platforms gaan nog verder. Daar krijgen freelancers zelfs niet altijd uitbetaald voor daadwerkelijk verrichte opdrachten.

Doe de gratis test en kijk of jij talent hebt om vertaler Engels-Nederlands te worden.

Doe de gratis vertaaltest

Wat zijn de nadelen van platformsites?

Over voordelen zwijg ik, want die zijn er niet.

  1. Het platform is een verdienmodel en jij moet betalen om mee te kunnen doen.
  2. Je kunt niet schakelen bij vraagstukken met de eindklant en ook niet met de contactpersoon daar. Er is namelijk niet echt een contactpersoon op het platform zelf.
  3. Het gaat om prijsgedreven meedingen naar opdrachten. Er zijn voor jou tien andere, goedkopere mensen.
  4. Er is weinig specialisatie.
  5. Je kunt elkaar niet van tevoren al wat beter leren kennen.
  6. Je moet jezelf alsnog zien te promoten, je krijgt daar geen hulp bij. Zeer weinig platforms spannen zich in voor ‘matching’.

Ga dus vooral elders netwerken om aan opdrachten te komen, bijvoorbeeld op LinkedIn.

Ben jij een ondernemer en wil je graag internationaliseren?

Ben je ondernemer, heb je een mooi bedrijf, of ben je onderzoeker? Ben jij ervan overtuigd dat de aarde, dieren en mensen langer mee moeten dan vandaag? En zoek jij iemand die werk kan maken van jouw taal, nationaal en internationaal? Dan ben je bij Green Writing op het juiste adres. Green Writing versterkt, vertaalt en internationaliseert teksten voor ondernemers en onderzoekers die uitblinken in hun vak en die oog hebben voor mens en natuur. En vaak behoor je ook tot de top van de markt in jouw niche. Dat doe je op een integere manier.

Maak werk van je taal, zoek niet naar goedkope oplossingen en zeker niet op een platformsite. Ga jij voor premiumkwaliteit en hoogwaardige taal, waarmee jij heel lang vooruit kunt?

Neem contact op

Gratis e-book voor taalprofessionals

Wil jij duurzaam en met plezier vertaler, tekstschrijver of redacteur worden of blijven? Ontvang 7 stappen voor een goede start als copywriter, vertaler, corrector of redacteur. Krijg inzicht in hoe je werkwijze verschilt als je wel of geen AI gebruikt en waarom menselijke teksten juist nu zo relevant blijven. Ontdek waar komend jaar jouw kansen liggen als taalprofessional.

E-book taalprofessionals
Naam
Naam
Voornaam/initialen
Achternaam
Je krijgt updates over o.a. podcastafleveringen en cursussen. Je kunt je elk moment weer uitschrijven. De privacyverklaring is van toepassing: greenwriting.nl/privacyverklaring.