Komen vrouwen nog steeds van Venus en mannen nog steeds van Mars? Wel als je de typische vrouwenmarketing en mannenmarketing gelooft. Hoe houdt zulke marketing jou klein, ook als ondernemer? En wat ga je zien als je de harde kaders van typisch voor vrouwen of mannen loslaat? In deze aflevering vertel ik het je.

Beluister deze aflevering hier op Spotify. Abonneer je daar op de podcast, rate hem met 5★ en deel hem in je netwerk.

Je kunt alleen maar man of vrouw zijn, en dat op een heel specifieke, gekaderde manier

Ik kijk naar de marketingcommunicatie van andere ondernemers. Ter inspiratie en aanmoediging, maar ook om duidelijk te hebben wat juist niet bij me past.

Wat me opvalt is de vaak genderbinaire aard van marketing. Helemaal gericht op vrouwen, helemaal gericht op mannen. En dat al van jongs af aan, al volg ik niks dat zich op kinderen richt.

De marketingmail die ik laatst kreeg bracht dit binaire, al dan niet zo bedoeld, naar een nieuw hoogtepunt. En natuurlijk zou het prima zijn als je je daarmee helemaal in je element voelt.

Maar een passage benoemde dat het typisch mannelijk is om iets te maken, met je handen, als een ambacht. Als een onderdeel van succes, deze mannelijke vorm van creatie.

En vervolgens zou dit moeten gebeuren in een bedding van ontspanning en moeiteloosheid. Oftewel, de vrouwelijke kant van creatie.

Ben ik er als vrouw slechts om bedding te bieden aan de werkelijk ambachtelijke man?

Ik ben best wel aardig hoor, maar op welke manier ik aardig ben… dat wil ik graag niet van jouw gender laten afhangen. Of geaardheid. Ik kijk liever naar of jij gewoon een leuk persoon bent om mee samen te werken.

Maar dat was nog niet alles. Want we moesten het vergelijken met de voortplanting, waarbij de man in actie komt en de vrouw ontvangt. De vrouw zou moeten toelaten dat zich in haar buik een natuurlijk proces ontvouwt. Het summum van synergie tussen mannelijke en vrouwelijke energie.

Ik denk liever in gelijkwaardigheid. Met kinderen, zonder kinderen, man, vrouw, alles daartussenin, alle genders en geaardheden.

Mij deed deze mail me regelrecht aan de door mij nooit meegemaakte jaren vijftig denken.

Ik ben graag duidelijk (schijnt erg stereotype mannelijk te zijn). Een vrouwelijke ondernemer is geen ‘omhooggevallen huisvrouw’ met een hobbybedrijfje erbij. Of puur een warm bad voor de man des huizes.

We hebben het zelden over het vaderschap van mannelijke ondernemers en hoe dat deel is van de identiteit van de vaders onder ons. We hebben het continu over het moederschap en hoe je dat allemaal moet combineren met het ondernemerschap.

Wat als we gaan kijken naar jouw kwaliteit als ondernemer?

Wat als je niet het een of het ander hoeft te zijn, maar wel mag zijn? Als je het allebei mag zijn? En van alles daartussenin?

Je mag van alles zijn. Het voordeel is dat je jezelf niet klein houdt met verwachtingen, (rol)patronen en invullingen. En dat gaat doorwerken op de inclusiviteit van jouw marketingcommunicatie.

Bedenk eens hoe inclusief jouw marketingcommunicatie op dit moment is. Zijn er nog doelgroepen waaraan je zo gauw niet had gedacht?

Ik noem het de ‘hidden gems’ van je doelgroep. Er zijn vaak veel meer mensen die jij, juist jij, goed kunt aanspreken met je marketingcommunicatie. En dat doe je des te beter als je niet in een voorgekauwd rolpatroon kruipt.

Wat zijn jouw ‘hidden gems’? Juist in deze niche liggen jouw kansen voor fantastische samenwerkingen.

Nog op zoek naar de ‘hidden gems’ in jouw marketingcommunicatie? Wacht niet en begin nu.

Cursus Creatief zakelijk schrijven

Leg in 3 maanden de basis van het creatief zakelijk schrijven vanuit je kern. Gebruik de kracht van creatieve storytelling voor al jouw marketingteksten.

20 Creatieve schrijfinzichten voor zakelijke teksten

Wil je de juiste mensen aantrekken dankzij jouw teksten? Weet je soms niet waar te beginnen, omdat er zoveel onderwerpen zijn? Heb je het idee dat iedereen op sociale media hetzelfde schrijft? Of wil je jouw boekproject met een frisse blik hervatten? Deze 20 creatieve schrijfinzichten voor zakelijke teksten kan je meteen implementeren in je blogs, op LinkedIn of in je boek. Wil je meer uit je zakelijke teksten halen?

E-book creatief zakelijk schrijven
Naam
Naam
Voornaam/initialen
Achternaam
Ik ga zorgvuldig met je gegevens om.